Thursday, February 7, 2008

תמונות מפיצוץ מלון המלך דוד ע"י האצ"ל

עשן ההיסטוריה

62 שנה לאחר פיצוץ מלון המלך דוד בירושלים על ידי האצ"ל נחשפות הבוקר לראשונה תמונות שצילם חייל בריטי דקות ספורות לאחר האירוע בו נהרגו 91 איש



תמונות שהגיעו בשבוע שעבר לישראל מעניקות חיים ומראה לאחד האירועים ההיסטוריים הבולטים בתקופת ההתנגדות למנדט הבריטי בארץ ישראל: הפיצוץ במלון המלך דוד בירושלים. את שבע התמונות, שמציגות את הרגעים הראשונים שלאחר הפיצוץ ונחשפו הבוקר לראשונה במעריב, צילם לפני 62 שנה חייל בריטי.

לידי המרכז למורשת בגין הגיעו שבע תמונות חדשות, המתעדות את הדקות שלאחר הפיגוע במלון המלך דוד ב-22 ביולי 1946. את התמונות צילם חייל בריטי בשם דניס הארדקאסל, המתגורר כיום במיאמי שבפלורידה.

הארדקאסל, הנמצא בשנות ה-80 לחייו, העביר את התמונות ליהודי-אמריקני בשם ארווין טובין, והוא ביקר בשבוע שעבר בישראל ומסר את התמונות המקוריות, שהיו שמורות היטב, לידי אנשי המרכז. "מרגש אותנו לקבל תיעוד היסטורי נדיר להתקפה הנועזת ביותר על המפקדה המבוצרת של שלטון המנדט", סיפר מנהל המרכז למורשת בגין הרצל מקוב.

"התקפה זו בלב לבו של השלטון הבריטי הבהירה כי עצמאות יהודית בארץ ישראל הנה בלתי נמנעת, והחישה את סיום המנדט", הוסיף. "התמונות יהפכו חלק מהתצוגה ומארכיון המרכז, ואנו קוראים לכל מי שברשותו חומר נוסף בנושא להעבירו למשמורת בארכיון המרכז".

7 כדי חלב מלאים ב-350 ק"ג חומר נפץ

את הפיצוץ במלון המלך דוד, בו נהרגו 91 אנשים ונפצעו 47 אחרים, ביצעו אנשי האצ"ל, אבל היה חלק מתוכנית רחבה של ביצוע פיגועים נגד ראשי הצבא הבריטי והמנדט, בעקבות אירועי "השבת השחורה", שהתרחשו בסוף חודש יוני 1946.

על פי התכנון המקורי, שנרקם בתיאום בין ראשי הארגונים הגנה, לח"י ואצ"ל, היו אמורים ביום ה-22 ביולי לפוצץ את המלון וכן את בניין האחים דוד, אך בסופו של דבר הפיגוע השני לא יצא אל הפועל.

הפיגוע התרחש בשעה 12:37 בצהריים, לאחר שאנשי אצ"ל, בפיקודו של ישראל לוי שכונה "גדעון", התחפשו למלצרים וחדרו למלון דרך המטבח של "קפה ריג'נס" בקומה התחתונה של האגף הדרומי. הם הציבו במקום שבעה כדי חלב גדולים מלאים ב-350 ק"ג של חומר נפץ, בצמוד ליסודות המבנה.

הודעה טלפונית על הטמנת חומר הנפץ נמסרה כחצי שעה לפני הפיצוץ למזכיר הבריטי הראשי בארץ ישראל ג'ון שאו, אבל זה סירב לפנות את המתחם מיושביו ולכן נהרגו בפיגוע רבים כל כך.


והנה התמונות אבל דומה שלפחות אחת מהן פורסמה כבר בספרו של תורסטן קלארק:




No comments: