Saturday, March 10, 2012

כתבה בטלוויזיה על בגין

20 שנים למותו של מנחם בגין - מהכור בעיראק לגרעין האיראני

שני עשורים חלפו מאז האיש שהביא את השלום עם מצרים והפציץ את הכור הגרעיני בעיראק הלך לעולמו. במסע בזמן בתחנות חייו אפשר ללמוד מהמזכירה המיתולוגית שלו ואנשי לשכתו רבות על האדם שאמר "איני יכול עוד" ופרש - החל מהצניעות דרך ההחלטיות וכלה בדיסקרטיות. האם נתניהו הוא ממשיך דרכו? האם בצל תקיפה אפשרית באיראן, ההנהגה נוהגת כמוהו לפני שתקף בעיראק?
העיסוק הרב בתקיפה האפשרית של מתקני הגרעין באיראן החזיר את מקורביו של ראש הממשלה לשעבר, מנחם בגין, שלושה עשורים אחורה - אל ההחלטה הדרמטית להפציץ את הכור הגרעיני בעיראק. במסע בתחנות הזמן של ראש הממשלה, שהלך לעולמו היום (שישי) לפני 20 שנים, אפשר לראות את הפתקים שכתב בגין בנושא ושנכתבו אליו, את דירת המרתף הקטנטנה בה התגורר אפילו כשהיה בתפקיד הבכיר ולהבין מי היה האיש שקם ואמר: "איני יכול עוד".



יונה קלימוביצקי, המזכירה המיתולוגית של בגין, הייתה לצדו בכל האירועים החשובים - במדבר האופוזיציוני, באסיפות הסוערות בכיכרות ובשיא תהילתו כשעלה לשלטון והביא שלום ממצרים. רק כשאמר "איני יכול עוד" נפרדה גם היא וידעה שלא יחזור. "הוא לא בן אדם שהולך וחוזר, כשהוא אמר שאינו יכול עוד, הוא התכוון לזה", אמרה.



כשהגיעה לבית ברחוב רוזנבאום 1 - דירת קרקע-מרתף בה התגורר בדמי מפתח - נראה היה שבעיניה, הזמן כאילו עמד מלכת. "הדירה הזו היא המהות של בגין - הצניעות", אמרה בעוד היא עוברת מהסלון הקטן למטבח הצנוע. אחרי פרישתה לגמלאות אספה פיסות נייר שהשאיר אחריו בגין ותרמה אותה למרכז מורשת בגין. בין אותם מסמכים גם מסמך שהועבר לבגין מבכירים במדינה אחרי הפצצת הכור העיראקי. גם ההודעה שכתב על ההוראה על ההפצצה. "בעניינים מהותיים של חיים ומוות לא היה יותר מבגין בלשמור סוד", היא מגיבה על הפטפטת סביב תקיפה אפשרית באיראן.



קלימוביצקי דיברה גם על הבדלי הסגנון במנהיגות של אז והיום: "לא הייתה מלחמת אגואים, באנו לשרת את ראש הממשלה, לא הייתה תחרות". גם חברי לשכתו של בגין - הדובר שלמה נקדימון ומזכיר הממשלה אריה נאור סבורים שראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, אינו ממשיך דרכו של בגין. "נתניהו הוא ממשיך דרכו של נתניהו ומשנתו הכלכלית שונה מזו של בגין.", אמרו. אמנם הליכודניקים של היום סבורים שהם ממשיכי דרכו של בגין אך אנשי לשכתו דוחים זאת מכל וכל. "בגין לעולם לא היה מעביר חוקים כמו שעברו לאחרונה", הדגישו האנשים שליוו את בגין
.

^

No comments: