Wednesday, May 16, 2012

ועוד מאמר על 35 שנה מאז נצחון הליכוד בבחירות 1977


היום לפני 35 שנים יצא לדרך המהפך הפוליטי, שהעלה את הליכוד לשלטון, ומנחם בגין נבחר לראשות הממשלה אחרי המתנה ארוכה ב"'שירות העם באופוזיציה". מאז אותו מהפך היסטורי, למעט קדנציות קצרות שבהן חזר השמאל לשלטון, הימין הפוליטי אוחז אמנם בחוזקה בהגה ההנהגה, אך לעיתים נראה כי הספינה מנווטת לפי ידיים שמאליות.

במובנים רבים, נתניהו הוא ראש הממשלה החזק ביותר שכיהן מאז קום המדינה. קואליציית הענק של 94 חברי כנסת היא רק הוכחה להיעדר אופוזיציה של ממש בישראל. המציאות הזאת, שבה לראש הממשלה אין מתחרים, נובעת במידה רבה ממותו של השמאל המדיני ומניצחון התפיסה הימנית בציבור. השמאל עסוק יותר בהגנה על עובדים זרים ובניסיונות להשיב את הסוציאליזם מאשר בהפגנות נגד כיבוש.

אך מול אשליית הממשלה הכל-יכולה מתגלה חולשה מקוממת. הימין בשלטון אבל בסוגיות הליבה אין קולו נשמע. העובדה שעדיין מתווי השמאל מהסכמי אוסלו, הזכורים לרע, ממשיכים לנהל את החשיבה המדינית במקום להציג אלטרנטיבה תפיסתית ראויה לעקרון שתי המדינות, היא דוגמה מרכזית לכך. בקדנציה הזאת הפכו הדיבורים על החלת הריבונות על יישובי יהודה ושומרון נחלתם של רוב חברי הליכוד. למרות זאת, הפחד לעשות גובר על ההיגיון הבריא, שהינחה את בגין כשבחר לספח את רמת הגולן מול עמדתה העוינת של הקהילה הבינלאומית.

כך גם לגבי חוק הסדרת המאחזים. המציאות הזאת, שממשלת ענק עומדת במבוכה מול חמישה בניינים בשכונה בבית אל שנקנו בכסף מלא, היא הוכחה נוספת לחשש מלמשול.
התקשורת ובית המשפט העליון הם כתובת משנית לבעיות. הרי ברוב תיקי המאחזים היתה זאת "המדינה", כפי שיוצגה באמצעות פרקליטיה, שלא גיבתה את ההתיישבות היהודית במאחזים. במצב של שלטון ימין מתוקן לא היינו ממשיכים לגרום לאוכלוסייה של 350 אלף אזרחים להיות שבויים בידי הצבא ושר הביטחון באשר לכל היתר בנייה ורכישת מקרקעין. במצב של שלטון ימין מתוקן היינו מחילים ריבונות על היישובים היהודיים בשטחי יהודה ושומרון. במצב של שלטון ימין מתוקן היינו ממשיכים את המאבק במימון עמותות השמאל, שיוצרות נזק הסברתי אדיר למדינה.

החולשה הזאת היא לא גזירה משמיים. בעבר כיהנו כאן ממשלות אחדות משום שהמאבק הבין-גושי לא הוכרע, אולם התיקו הפוליטי הזה נשבר מזמן לטובת הימין. היציבות השלטונית של הממשלה הנוכחית נשענת על רוב ימני מוצק, שהיה שמח לראות את החוק הישראלי מוחל על יהודה ושומרון.

התחושה היא שכל שלטון ימין מפחד להיות ימין. כל זעקת "פשיסטים" גורמת לנו להיבהל, אף שמדובר לרוב בדמגוגיה זולה. צריך להבהיר למקהלת העיתונאים, שנהנים לנופף במילות הקסם "הרס הדמוקרטיה" על כל מהלך שיש בו מדרכו של הימין, שגם כיבוד עמדת הרוב היא עיקרון דמוקרטי חשוב.

נפתח חלון ההזדמנויות לממשלת הענק הזו להטביע חותם היסטורי בסוגיית הגרעין האיראני ובסוגיית הגיוס לכל. אבל זאת גם הזדמנות לקבוע עובדות בנוגע למעמד ההתיישבות ביהודה ושומרון וביצירת איזונים נכונים מול מערכת המשפט. אז יושלם המהפך.

הכותבת היא חברת כנסת מטעם הליכוד

No comments: