Sunday, June 26, 2011

ששים שנה ליסוד בית החולים כפר שאול על אדמות דיר יאסין


בהזמנה ליום עיון של בית החולים כפר שאול מתואר הכפר כ"אוצר של ממש לשירותי
הבריאות". בהנהלת בית החולים אמרו כי לא הזכירו את הטבח שהתרחש במקום, כי ניסו שלא לעורר פולמוס

מאת עקיבא אלדר

"בפאתי ירושלים, רחוק מהעין ניצב בשיממונו כפר ערבי נטוש, דיר יאסין; אוצר של ממש לשירותי הבריאות והרווחה המחפשים אכסניה למאות מהנזקקים להחלמה גופנית ונפשית". כך תוארו קורותיו של הכפר הערבי, שבו רצחו לוחמי האצ"ל כמאה מתושביו, בהזמנה ליום עיון לציון 60 שנה לבית החולים הממשלתי לבריאות הנפש כפר שאול, שהוקם על אדמות הכפר. למרגלות תמונתו של אחד מבתי האבן ה"נטושים" שמשמשים את בית החולים, מסופר כי "בתוך זמן קצר מוקם במקום 'כפר עבודה' מוגן המיועד למגורים זמניים, הכשרה מקצועית וטיפול גופני ונפשי".

על ההזמנה לאירוע "כפר שאול - אתמול, היום, מחר" שיתקיים בסוף החודש בבית מורשת בגין, חתום ד"ר אלכסנדר טייטלבאום, יו"ר סניף ירושלים של איגוד הפסיכיאטריה בישראל ומנהל מחלקה בביה"ח כפר שאול. בין המברכים בטקס, סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן וראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. ח"כ רחל אדטו וד"ר גד לובין, ראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות.

במענה למכתב ששלח ד"ר יהודה אברמוביץ, מנהל מחלקה בבי"ח באר יעקב, לד"ר טייטלבאום, במחאה על הכחשת הטבח בדיר יאסין כתבה הנהלת בית החולים כי "בית החולים החליט, לאחר מחשבה ארוכה, 'לדלג' מעל המשוכה הזו ולא להיכנס לפולמוס. ביה"ח בחר, למיטב שיקוליו, להיות 'חכם' ולא 'צודק' במקרה זה, כאשר ברור לנו שיש שיטענו מי כנגד החוכמה ומי כנגד הצודק".

בהתייחסות ישירה לתיאור קורותיו של דיר יאסין נאמר במכתב כי "זהו לנו יום חג; דיר יאסין אוזכר בהקדמה ובכך יצאנו ידי חובת הצדק ההיסטורי". ההנהלה מציינת כי חינוך רפואי, טיפול הגון ומחקר המוח אינם מחייבים בהכרח "חיטוט" בפצעים, וכי לעתים התבונה מחייבת שלא להיכנס למקומות שמהם אנו עלולים לצאת במצב רע יותר מאשר נכנסנו אליו, בבחינת "הימנע מלהרע". ההנהלה הביעה תקווה שד"ר אברמוביץ ישתתף באירוע. ד"ר אברמוביץ אמר ל"הארץ" כי הוא אמור להיות בחו"ל באותו יום, אך אילו היה בארץ היה מדיר רגליו מהמקום מסלידה ומחאה על ההתעלמות של המארגנים מסיפורו האמיתי של דיר יאסין.

"אני מניח שידוע לכם כי דיר יאסין היה עד 1948 כפר בפאתי ירושלים שהתפרסם במה שלימים נודע כ'טבח דיר יאסין', אירוע שבו נרצחו בין 100 ל-120 גברים, נשים וילדים על ידי לוחמי האצ"ל", כתב אברמוביץ. "אירוע זה הפך לסמל בזיכרון הקולקטיבי הפלסטיני וגרם לתושבים ערבים רבים לברוח מבתיהם בפחד מהכוחות הישראליים, ובהמשך להפוך לפליטים. אירוע זה הוא פצע פתוח ביחסי שני העמים... אין זכר לכל אלה בדברים הכתובים בהזמנה".

בהמשך כתב הפסיכיאטר הבכיר: "כאנשי בריאות הנפש אנחנו שוקדים על הגברת המודעות אצל האוכלוסיות שבהן אנחנו מטפלים, אנחנו נאבקים בהכחשות, מעודדים את הפונים להיוועץ בנו להיות אמיצים ואחראים למצבם. להיות נאמנים וישרים עם ההיסטוריה האישית שלהם. האם לא היה ראוי על כן, במלאות 60 שנה לביה"ח כפר שאול, להזכיר את העבר ואת הכאב של האחר, ולהסתכל ביושר בעבר המשותף? האם אפשר באמת לבנות חינוך רפואי הגון, טיפול הגון בסבל נפשי ומחקר מוח הגון המבוססים כולם על התעלמות והכחשה של כאב השכן?".


 

No comments: