Wednesday, July 16, 2008

קריאת ככר בהרצליה על שם מפקד מרד גטו ורשה

פאבל פרנקל הי"ד יונצח היום בהרצליה

שליחה לחבריםשמךכתובת דואר אלקטרוני לשליחהסגירת חלוןשליחה נוספתשליחה לחברים
גרסה להדפסהמפקד האצ"י במרד גטו ורשה יזכה הערב לכיכר עירונית על שמו. סיפורו המדהים נחשף בידי משה ארנס, שתיקן את העוול ההיסטורי


בהרצליה ייערך היום (א') טקס מיוחד ומרגש – טקס שיעשה צדק היסטורי וייתן כבוד לאיש צעיר, בית"רי בנשמתו, מפקד האצ"י במרד גטו ורשה, פאבל פרנקל.

את סיפורו של פאבל חקר וחשף פרופסור משה ארנס, שר הביטחון לשעבר, שלקח את נושא חקר השואה, או יותר נכון הגבורה בכלל ומרד גטו וורשה בפרט כפרויקט חייו. פרופסור ארנס חקר, תישאל, נבר בארכיונים וגם נעזר בפולנים, והכל כדי להגיע לחקר האמת ולתת כבוד לאיש צעיר שבמו ידיו פיקד על עשרות לוחמי הארגון הצבאי היהודי, וזכה לרגעי תהילה בקרב המפורסם על כיכר מורונובסקי בגטו ורשה, קרב שאפילו הפולנים רואים בו קרב מכונן.

המיתוס היהודי ידע עד היום לפרגן בעיקר לארגון אי"ל (ארגון יהודי לוחם) בפיקודו של מרדכי אנילביץ', שכבודו במקומו מונח, אולם נדמה שפאבל ולוחמי האצ"י נשכחו והושכחו בעיקר בגלל השתייכותם הפוליטית והתנועתית, דבר שפרופ' ארנס מנסה כעת לתקן.

חבר מועצת העיר הרצליה, ירון עולמי, בעצמו בית"רי, שמע את פרופסור ארנס בהרצאה מאלפת במסדר ז'בוטינסקי, ולקח על עצמו להוביל מהלך שבו הרצליה תזכה בכבוד להיות העיר הראשונה בארץ שתיתן כבוד ותנציח את פרנקל הצעיר, וכך היה. ארנס הוזמן להופיע בפני ועדת השמות העירונית, שהמליצה למועצת העיר להנציח את פאבל פרנקל בכיכר עירונית, והמועצה אישרה את ההמלצה פה אחד.

וכך היום בשעה שש יונצח סוף-סוף פאבל פרנקל בכיכר בהרצליה ברחוב הדר פינת לייב-יפה, בטקס שישתתפו בו מלבד פרופ' ארנס וחבר המועצה ירון עולמי גם שגרירת פולין בישראל, דני דנון ראש ההנהגה העולמית של בית"ר, מנהל מכון ז'בוטינסקי יוסי אחימאיר, מנהל מדרשת בגין הרצל מקוב וחבר הכנסת לשעבר עוזי לנדאו.

ארנס ועולמי מקווים שבעקבות הרצליה ערים נוספות בישראל יכירו בפועלם של אנשי האצ"י וינציחו את מפקדם פאבל פרנקל ברחובות, כיכרות או גנים עירוניים.

No comments: