Monday, June 16, 2008

כתבה על האלטלנה במעריב

האם אתם מזהים את עצמכם על האלטלנה?
60 שנה אחרי שטובעה מול חופי ת"א במרכז למורשת בגין מקווים שפרסום צילומים נדירים מאוניית האצ"ל יסייעו לאתר ניצולים שעדיין חיים

מיכל שפירא | 17/6/2008 9:03

60 שנה לאחר הפגזת אוניית המעפילים אלטלנה נחשפות לראשונה תמונות מתוך האונייה, ובהן ניתן לראות את לוחמי האצ"ל רגע לפני ההגעה לישראל, מחזיקים בכלי נשק, מחוייכים ונרגשים.

לוחמי האצ''ל על האלטלנה באדיבות המרכז למורשת בגיןצילומים נדירים שהגיעו לאחרונה למרכז מורשת בגין בירושלים חושפים לראשונה את אוניית האלטלנה מבפנים. עד היום נראו רק תמונות של אוניית המעפילים בחופי תל אביב, כשהיא עולה באש לאחר הפגזת צה"ל. בצילומים ההיסטוריים החדשים מופיעים עשרות מעפילים, לוחמי ארגון האצ"ל, כשהם מחזיקים בכלי ירייה, מטיילים על סיפון האונייה ונרגשים לקראת ההגעה לחופי ארץ ישראל.

את התמונות החזיקה עד היום פנינה הורוביץ, אחת מניצולות אלטלנה, שמתנדבת כיום במרכז בגין. לדברי הרצל מקוב, מנכ"ל המרכז, המטרה היא למצוא עוד מניצולי הספינה שעדיין חיים.

ביום שישי הקרוב בשעה 10:00 בבוקר, בשיתוף עם מרינה תל אביב ואיגוד השייטים הישראלים, הם מתכוונים לערוך משט זיכרון לציון 60 שנה לפרשת אלטלנה, תחת הסיסמה "מלחמת אחים לעולם לא". הטקס יתקיים במקום בו טובעה הספינה מול חוף פרישמן בתל אביב, ומארגני האירוע מקווים שבאמצעות פרסום הצילומים הנדירים ניתן יהיה להגיע ללוחמים שהיו על סיפון האלטלנה.




הכירו על הסיפון
אחת הניצולות הידועות של האלטלנה היא אסתר (במבי) קדישאי, רעייתו של יחיאל קדישאי, מי שהיה ראש לשכתו המיתולוגי של ראש הממשלה מנחם בגין. קדישאי שמחה לשמוע על חשיפת התמונות, וסיפרה על חוויותיה.

"אני זוכרת הכל, היתה שמחה גדולה באונייה", היא אמרה. "לא שהיו שם תנאים טובים, אבל זה בכלל לא עניין אותנו. אני אמנם לא הייתי מעורבת בעניינים של המפקדים ולא היה לי מושג ממה שהולך, רק היינו שמחים שאנחנו באים לארץ".

קדישאי הוסיפה כי על אף הצילומים שבהם נראים המעפילים
מחזיקים בכלי ירייה, הם לא תכננו להילחם בצה"ל. "כל מה שקרה כשהגענו לישראל היה בשבילי הפתעה גמורה. אם החזקנו רובה זה רק בשביל להתאמן למקרה שתהיה עלינו התקפה בזמן הנסיעה, חלילה לא כדי להתקיף אנשים בארץ", היא מזדעקת.

"כל ההפלגה הזאת היתה בהסכמתו של בן גוריון. כל מה שקרה אחר כך לא היה צריך לקרות, ולא היה צריך להטביע את האונייה. זה אסון נוראי". עבור בני הזוג קדישאי לפחות, יצא דבר אחד טוב מהמסע בספינה: הם הכירו על הסיפון, ועד היום הם נשואים באושר.


13 לוחמים הרוגים
אלטלנה הוא שמה של אוניית נשק של ארגון האצ"ל, עליה היו 900 מעפילים ניצולי שואה שהפליגו לישראל בזמן מלחמת העצמאות. ראשי היישוב חששו כי בכוונת האצ"ל לבצע הפיכה, ולאחר שראשי הארגון סירבו למסור לידיהם את השליטה המלאה בספינה, הפגיז אותה צה"ל ב-22 ביוני 1948, מול חופי תל אביב, והטביע אותה. 13 לוחמי אצ"ל ועוד שלושה לוחמי צה"ל נהרגו בקרב.


האונייה נרכשה בשנת 1947 על ידי האצ"ל, ושמה "אלטלנה"-נדנדה באילטקית-היה שם העט של המנהיג הרוחני של הפלג הרוויזיוניסטי ביישוב, זאב ז'בוטינסקי. תחילה תוכננה האונייה להיות רק ספינת מעפילים, אך לבסוף הוחלט להסב אותה לספינת נשק. לפי עדות מפקד האונייה, היו ארוזים בבטנה 5,000 רובים , 450 מקלעים, 5 זחל"מים, כמה אלפי פצצות מטוסים וכארבעה מיליון כדורים.

No comments: