Tuesday, April 17, 2007

הכיתוב שבתנ"ך שהוענק לסמל הבריטי מאת מאיר פיינשטיין



אחרי 60 שנה:

התנ"ך של עולה הגרדום, מאיר פיינשטיין, שב ומגיע לישראל

במעמד ראש הממשלה, יעניק דניס גודווין, בנו של השוטר הבריטי, ששמר על פיינשטיין וברזני בכלא, את התנ"ך שמסר לו פיינשטיין דקות לפני שהתאבדו

יום חמישי, 19 באפריל 2007, בשעה 19.00, חצר מוזיאון אסירי המחתרות -ירושלים

ביום חמישי, ערב ב' אייר, תשס"ז, ה- 19 באפריל 2007, יועבר בטקס במעמד ראש הממשלה, אהוד אולמרט, התנ"ך שנתן מאיר פיינשטיין לשוטר הבריטי ששמר עליו בכלא, לאליעזר פיינשטיין, אחיינו של מאיר פיינשטיין, שיעביר אותו למשמורת במוזיאון אסירי המחתרות - ירושלים, שם יוצג לציבור הרחב.

לפני מספר חודשים, כ- 60 שנה לאחר עלייתם לגרדום, התקבלה במשרד ראש הממשלה בקשה של אזרח בריטי בשם דניס גודווין לאתר קרובי משפחה של עולה הגרדום, לוחם האצ"ל, מאיר פיינשטיין. לאחר שנוצר קשר עם המשפחה באמצעות מוזיאון אסירי המחתרות, התברר כי דניס הוא בנו של השוטר הבריטי תומס הנרי גודווין שהיה אחראי המשמרת בכלא בליל ההתאבדות.

תנ"ך זה נשמר בידי האב, שברבות השנים ביקש ממשפחתו להחזיר אותו לידי משפחת פיינשטיין. לאחר מותו החליטו בני המשפחה למלא אחר צוואתו והם יחזירו את התנ"ך לידי המשפחה בטקס - 60 שנה לאחר התאבדותם של ברזני ופיינשטיין.

על נסיבות כליאתם

מאיר פיינשטיין נתפס ע"י הבריטים לאחר שהשתתף בפעולת האצ"ל לפיצוץ תחנת הרכבת בירושלים, בה נפצע ואיבד את ידו. לוחם הלח"י, משה ברזני, נתפס ברחוב בזמן עוצר כשבכיסו רימון ובכוונתו להתנקש במפקד בריטי בכיר. השניים הושמו בכלא המרכזי בתא אחד בכדי שברזני יסייע לפיינשטיין.

בין הסוהר לשני הנידונים למוות נוצר קשר אנושי שכתוצאה ממנו מסר מאיר פיינשטיין לשוטר תנ"ך מצויר ובו כתב בעברית ובאנגלית את מילותיו האחרונות "בצל הגרדום, 21.4.47, לחייל האנגלי, בעומדך על המשמר, לפני עלותינו לגרדום, קבל את התנ"ך למזכרת, וזכור שעמדנו בכבוד וצעדנו בכבוד. טוב למות עם נשק בידים, מאשר לחיות עם ידים למעלה. מאיר פיינשטיין".

לא בכדי בקש מנחם בגין בצוואתו כי ברצונו להקבר לצדם של פיינשטיין וברזאני, בהר הזיתים. בגין ראה בסיפורם מופת לאחדות ישראל ואזכר אותו פעמים רבות – המוכר ביותר הוא "נאום הצ'חצ'חים" משנת 1981.

הטקס, שיוקדש לציון 60 שנה לעולי הגרדום, מתקיים בשיתוף מוזיאון אסירי המחתרות - ומרכז מורשת מנחם בגין ובחסות הסוכנות היהודית ומשרד ראש הממשלה.

לפרטים: יורם תמיר, מנהל מוזיאון אסירי המחתרות, נייד: 050-6299406

וראה גם כאן

No comments: