Thursday, March 29, 2007

קולק הלשין על האצ"ל בתקופת הסזון

"קולק סייע לבריטים לתפוס את בגין"

ב"ידיעות אחרונות" דווח, כי ראש העיר המיתולוגי, תחת שם הקוד "סקורפיון", סייע ל-MI5 במלחמה באצ"ל ובלח"י

מסמכים סודיים של ה-MI5 הבריטי שנחשפו לאחרונה, מעלים כי טדי קולק ז"ל, ראש העיר המיתולוגי של ירושלים, היה סייען של הבריטים בתקופת המנדט, ושימש כמקור מידע במלחמת השלטון הבריטי במחתרות האצ"ל והלח"י. כך דווח הבוקר ב"ידיעות אחרונות".

על פי הדיווח, קולק סיפק מידע בהיקפים גדולים על מבצעים מתוכננים, אמצעי לחימה, מחנות אימונים ומידע על פעילים מרכזיים. קולק אף סייע לבריטים לנסות לתפוס את מנחם בגין, שהיה אז מפקד האצ"ל.

קולק שימש אז כראש המחלקה לתפקידים מיוחדים וסגן ראש מחלקת המודיעין של הסוכנות היהודית בישראל. במזכר חשאי, כתב ראש הביון הבריטי בתום פגישה עם קולק, כי "הבריטים תלויים בו ובאנשיו במלחמה נגד הטרור הציוני".

לפני כשנה, החל הביון הבריטי בפעולות לקראת הפקדה של מסמכים משנות ה-40 בארכיון הלאומי ופתיחתו לעיון הציבור. במסגרת המהלך, פנו אנשי משרד החוץ הבריטי לשגרירות ישראל בלונדון, וסיפרו על הפשרתו הצפויה של התיק המדובר. ישראל ביקשה אז לא לפתוח את התיק כל עוד קולק חי, בקשה לה נענו הבריטים.

בחלק מהמסמכים מוזכר שמו המפורש של קולק, ובחלקם הוא מכונה "סקורפיון". בנו, עמוס קולק, אמר בתגובה כי אביו מעולם לא דיבר על מעשיו מהתקופה.

עוד בדבקה

No comments: