Thursday, March 15, 2007

הגן הארכיאולוגי של מרכז בגין בכתבה

בכתבה של
YNET
מופיעה רשימה על הגן הארכיאולוגי שמאחורי המרכז.

ראו כאן

מורשת בגין

המרכז למורשת מנחם בגין הוקם ב-2004 בסמוך לשכונת משכנות שאננים. המבנה תוכנן כך שהפגיעה בנוף הירושלמי הניבט מהמקום תהיה מינימלית. בין השאר, זו הסיבה שמיד אחרי הכניסה למרכז נרד למטה, אל מוזיאון הנמצא במעבה האדמה. אמצעי ההמחשה המרשימים בהם השתמשו מתכנני המרכז, מספרים את סיפורו של מנחם בגין, מאז הולדתו בפולין, דרך פעילותו במחתרות, כראש אופוזיציה ובראשות הממשלה, ועד מותו ב-1992, ואינם מאפשרים להישאר אדישים לאורך הביקור במוזיאון.

בתוך המרכז שוחזרה דירתו הצנועה של בגין, כפי שעמדה ברחוב רוזנבאום 1 בתל אביב. בדירה זו התגוררו מנחם ועליזה בגין ז"ל במשך כ-30 שנה. במקום ניתן לצפות בהעתק חדר השינה של בני הזוג - היה זה למעשה הסלון ועם רדת הערב פתחו השניים הספות למיטות. חלק מן הריהוט המקורי הועבר למוזיאון, כך שניתן להתרפק בכורסה עליה התרווח מנחם בגין כאשר חזר הביתה לאחר יום עבודה מתיש.

מלבד המוזיאון, הוקמה במרכז המורשת לבגין ספרייה הכוללת ספרים ועבודות אקדמיות שנכתבו על בגין, על חזונו ופעילותו, לצד ספרים רבים שקיבל ממנהיגי העולם. הארכיון הפרטי של בגין נמצא אף הוא במרכז המורשת והוא כולל בין היתר מתנות שקיבל מסאדאת ומשועי עולם אחרים, ואף את נייר נאומו של בגין על מדשאות הבית הלבן שנקרא בהסכם השלום עם מצרים (1979). אגב, הנאום שכתב בגין על נייר המכתבים של מלון הילטון בוושינגטון משמש מסמך נדיר, שכן בגין נהג שלא לכתוב את נאומיו.

בתוך המרכז נמצא אולם כנסים ובו 300 מקומות ישיבה. לחיצת כפתור משנה את סדר הכיסאות באולם - לסדר הכיסאות במליאת הכנסת. צורת ישיבה זו מאפשרת לדמות את ישיבות הכנסת, וכך להעביר לתלמידים סדנאות בנושאי דמוקרטיה ואזרחות.

מומלץ מאוד לצאת אל המרפסת ולהתרפק על הנוף הנשקף ממזרח. משמאל משכנות שאננים, ימין משה ומלון המלך דוד. במעלה העיר העתיקה עומד בתפארתו מגדל דוד וממש מולנו ניצב הר ציון ומנזר הדורמיציון במרכזו.

מרכז מורשת מנחם בגין, רח' ש.א. נכון 6 ירושלים. טל' 02-5652020. חובה להזמין מקומות מראש בטלפון (נגישות מלאה לנכים).

No comments: