Sunday, June 22, 2008

ערבי הרג את ארלוזורוב

שיעור היסטוריה

מאת תום שגב

1. ממה מת ארלוזורוב

ביום שישי 16 ביוני 1933, בשעות הערב, יצאו חיים וסימה ארלוזורוב לטייל בחוף תל אביב. ארלוזורוב, ממנהיגי מפא"י, לא חזר הביתה. הוא נורה ומת בבית החולים "הדסה". 75 שנה לאחר מכן נמשך הוויכוח מי רצח אותו בעוצמה רגשית ופוליטית המזכירה את סערת הוויכוח שהביאה ב-1982 להקמתה של ועדת חקירה. מרכז רבין יזם השבוע דיון אחד, מרכז ז'בוטינסקי דיון שני. אלה טוענים אתם אשמים, אלה משיבים - הערבים עשו את זה.

הפוליטיקה מאפילה בתוך כך על פרט חשוב, והוא שארלוזורוב מת כתוצאה מהזנחה רפואית. אילו קיבל טיפול נכון, מיד, ייתכן מאוד שהיה נשאר בחיים. אך בדומה לשאלה מי לחץ על ההדק ומדוע, יש עדויות סותרות גם על הטיפול שקיבל ארלוזורוב בבית החולים.

על פי הדו"ח של ועדת החקירה, יצאו כשעתיים וחצי מפציעתו ועד שהחל ארלוזורוב לקבל את הטיפול הנכון. הדו"ח ציטט את אחד הרופאים שניתחו אותו, ד"ר מכס מרכוס: הוא האמין שאילו הקדימו לתת לפצוע עירוי דם - הוא היה ניצל. כשהובא ארלוזורוב לבית החולים לא היה שם רופא שיכול לבצע ניתוח חירום. זה היה המחדל הגדול. ראשוני האנשים שהגיעו לבית החולים לא היו רופאים, אלא עסקנים פוליטיים. הרופאים הגיעו בזה אחר זה. בחלק מהזמן הזה ארלוזורוב עוד היה בהכרה, אחות נתנה לו זריקות לשיכוך כאבים.

בהקשר זה קיימת עדות שוועדת החקירה לא הכירה כנראה, של מלי דנציגר, אחותו של שר המשפטים הראשון, פנחס רוזן. היא נכללת בעדויות מפי ותיקי תל אביב, שהקליט שמשון חלפי ובתו רחל הוציאה לאור כמה מהם ("חולמים בחולות", הוצאת משרד הביטחון). על פי עדותה, בא לביתם שליח על אופנוע כדי להזעיק להדסה את בעלה, ד"ר פליקס דנציגר, שהיה רופא. עד שהגיע, היה מאוחר מדי.

ועדת החקירה ציינה את שמותיהם של חמישה רופאים שטיפלו בארלוזורוב, שמו של דנציגר אינו ביניהם. בעת שמסרה את עדותה, היתה מלי דנציגר בת 97. בנה מיכאל השלים את עדותה: "אבי חזר באותו הלילה הביתה והיה כל כך מרוגז ממה שקרה, שלא יכול היה לדבר. ד"ר מרכוס, כירורג שעבד עם אבי והיה אתו באותו לילה בחדר הניתוח, חזר אתו וסיפר לאמי ולי: הציוד הרפואי בהדסה היה לקוי. כשד"ר דנציגר נתן הוראה לעירוי של מי מלח - מה שצריך היה לעשות שלוש שעות קודם - התברר כי צינור העירוי נוזל. הרופא האחראי של הדסה קשר את החורים בצינורות עם מטפחת. ד"ר דנציגר ביצע את הניתוח והוציא את הכדור. כשהתברר שארלוזורוב מת, הוריד דוקטור דנציגר את כפפות המנתחים, זרק את המכשירים בכוח על הרצפה וקרא: 'לא הערבי הרג את ארלוזורוב - כי אם דיר החזירים הזה!'" לדנציגר היה באותה תקופה בית חולים משלו.

No comments: