Friday, March 2, 2012

בגין איש התקשורת ההמונים

כתבתו של עידן קוולר


20 שנים למות הרטוריקן

במלאת 20 שנה למותו של רה"מ לשעבר, מנחם בגין, יתקיים היום בהר הזיתים טקס האזכרה הממלכתי. בגין, אחד המנהיגים הבולטים בהיסטוריה של מדינת ישראל עמד בנקודות הכרעה לא מעטות במשך השנים. ביניהן ההחלטה לתקוף את הכור הגרעיני בעיראק בשנת 1981 על אף הסיכונים וההתנגדות בקרב מערכת הביטחון

בין אם התנגדתם למנחם בגין ובין אם תמכתם בו, על דבר אחד לא היה ויכוח - כישוריו הרטוריים היו נדירים. התיאטרליות שלו, הוספת הרגש שלו לכל אמירה ובעיקר היכולת להטריף את הקהל אפיינו את צורת העברת המסרים שלו, בימים שלפני הסינולוגים, יועצי התדמית והקופירייטרים.

אבל יותר מכל עצרת בחירת שבגין היה בה בשיאו, דומה כי הוא פרח במיוחד כשהגיב לתוקפים אותו ואת קהל בוחריו - למשל במקרה דודו טופז. "הצ'חצ'חים של הליכוד הם ש"ג אם הם בכלל הולכים לצבא" אמר טופז, ועל זאת הגיב בגין בקריאה: "דודו טופז אמר את האיוולת וכל הקהל הריע", והמשיך: "אשכנזי, עיראקי - יהודים, אחים, לוחמים!". כך נאום פוליטי הפך אצל בגין לאירוע דרמטי.

בגין לא התמחה רק בהופעות מרגשות מעל דוכני נאומים, כי אם גם ביצירת משפטי מפתח שנשארו שנים אחרי לכתו. מלבד "יהודים, אחים, לוחמים", זכור ביותר גם המשפט: "המלחמה היא נמנעת, השלום הוא בלתי נמנע".

שניים מבכירים העיתונאים שסיקרו את בגין הם שלום קיטל וזוכה פרס ישראל הטרי יעקב אחימאיר."הוא היה המדינאי הישראלי הראשון שהכיר בערכה של הטלוויזיה כמדיום שמעביר את המסר שלו להמונים", סיפר קיטל ואחימאיר הוסיף כי "מישהו אמר לו שיש לו ידיים יפות אז תמיד הוא היה מניף את הידיים מול המצלמה כדי להפגין את האצבעות הארוכות כחלק מהמופע".

שניהם המליצו להביט לא רק אל סגנונו של בגין, אלא בעיקר על התכנים שהעביר. "הוא דיבר על אחדות העם, נגד הקיפוח של עדות המזרח", אמר קיטל. לדברי אחימאיר, "התכנים בנאומים שלו היו מבוססים הרבה על המסורת היהודית, מלאים בדוגמאות היסטוריות".

לא היה עוד מנהיג כמו בגין שהתאפיין במכלול של רטוריקה ותיאטרליות, אבל באותה מידה גם ערכים ואידיאולוגיה סדורה. האם יהיה אחד כזה בעתיד? זו שאלה גדולה. וכפי שבגין אמר בעצמו - "רק הזדיינו בסבלנות".

^

No comments: