Thursday, May 22, 2008

סקר על הגולן ועל ירושלים

סקר: הישראלים מעדיפים לוותר על ירושלים ולא על הגולן

מאת לילי גלילי

תגיות: סוריה, מו"מ, ישראל, סקר

70% מהישראלים גורסים שאין להסכים לנסיגה מהגולן גם תמורת הסכם שלום עם סוריה. לעומת זאת, רק 65% סבורים כי אין לחלק את ירושלים תמורת הסכם שלום עם העולם הערבי. נתונים אלה כלולים בסקר מקיף שערך מכון המחקר "מאגר מוחות" בניהולו של הפרופ' יצחק כץ בעבור המרכז למורשת מנחם בגין. הסקר, שהגיע לידי "הארץ", נועד לבחון את תפישת הריבונות והעצמאות של הישראלים בשנת ה-60 למדינה.

בפרק המחקר המוקדש לגבולות המדינה, בולטות שתי מגמות: האחת היא הקשחה כללית של עמדות, לפיה 68% מן הנחקרים רוצים לשמר את המצב הקיים, הכולל החזקה בגדה ובגולן. השנייה היא העדפה של רמת הגולן על פני כל חבל ארץ אחר בכל הפרמטרים שנבדקו. רק 4% מכלל הנשאלים בחרו באופציה של "גבולות הקו הירוק עם יו"ש אבל בלי רמת הגולן", לעומת 18% - פי 4.5 - שהעדיפו את אופציה של "גבולות הקו הירוק עם רמת הגולן, אבל בלי יו"ש". בסקר לקחו חלק 1,149 תושבי ישראל, ובהם גם ערבים-ישראלים.

לפי אותה גישה, הצהירו 35% מהמשתתפים בסקר על נכונות בעלת סיכוי "בינוני עד גבוה מאוד" לפעול בצורה בלתי חוקית כדי למנוע פינוי מרמת הגולן. כמחצית מזה - 18% - הכריזו על נכונות לפעולה בלתי חוקית במקרה של פינוי התנחלות גדולה, כמו אריאל.

בשיחה עם "הארץ" אמר ח"כ יוסי ביילין, כי לפרסום אומדנים כאלה של דעת קהל יש השפעה על מנהיג המוביל את המהלכים. "המטרה של סקר כזה היא לאותת 'אל תיגעו בגולן, כפי שאמרו בזמנו לאהוד ברק, וזה אכן הפחיד אותו. האם זה משפיע על מנהיג? בהחלט כן. האם זה צריך להשפיע? בהחלט לא". להערכת ביילין, העמדה תשתנה ברגע שראש ממשלת ישראל יציג בפני הציבור את מלוא המשמעות של הסכם כזה והשלכותיו מול חמאס ואיראן.

לדבריו, יתמוך בראש הממשלה אהוד אולמרט בכל מהלך מדיני ויתמוך בו בהצבעה. "במקרה כזה, ראש ממשלה לא זקוק למעמד מוסרי אלא לרוב בכנסת", אומר ביילין.

No comments: